post-title 7 Tips för en Snygg Sommarkropp https://www.novello.se/wp-content/uploads/2018/09/Blogg-7-tips.jpg April 22, 2018 yes no Posted by
Categories:
7 Tips för en Snygg Sommarkropp
9 visitors
Posted by
Categories:

7 Tips för en Snygg Sommarkropp

En snygg och hälsosam kropp är allas dröm, särskilt kvinnors, men för att uppnå tillfredsställande resultat gällande den ”fysiska formen” så krävs ett kontinuerligt engagemang och att vi tar hand om oss själva utan dröjsmål.

Och när våren och sommaren kommer är den fruktade bikinisäsongen snart här. Varför vara oförberedd? Här är 7 tips på hur du kommer i form igen efter den långa vintern!

Kvällsmat tidigt på kvällen
Kvällsmaten är en viktig måltid eftersom den hjälper oss att återfå den energi som vi behöver efter en lång dag. Men det är viktigt att inte äta för sent. Vanligtvis äter du två till tre timmar innan du ska gå och lägga dig för att undvika att lägga dig med en full mage. Att lägga sig när man precis har ätit är dåligt eftersom det gynnar uppbyggandet av fett under de timmar du sover, och utsätter oss för sömnstörningar till följd av dålig matsmältning.

Svält inte!
Hungerkänslan är en varningsklocka som kommer direkt från vår kropp och som berättar för oss att vi behöver näring. Av den anledningen kan det betyda att vi äter alldeles för lite om vi går runt med en konstant hungerkänsla.

För att gå ner i vikt behöver vi inte svälta, utan äta ordentligt. Hemligheten bakom att bränna fett utan att gå hungriga är att alltid konsumera mat som har ett lågt glykemiskt index: målet är att undvika att mekanik aktiveras som uppmuntrar kroppen till att samla på sig fett. Mat med lågt glykemiskt värde hjälper oss att vara mätta längre så väl som att reducera riskerna för diabetes och övervikt. Vi bör alltså äta mer frukt och grönsaker, men även baljväxter och cerealier, och samtidigt drastiskt dra ner på sötsaker.

Reducera sockerintaget
Om vårt mål är att gå ner i vikt eller bibehålla en hälsosam vikt är det viktigt att kontrollera sockerintaget. Socker tenderar att omvandlas till fett om det inte direkt förbränns vid matsmältningen. Enligt siffror från World Health Organization så bör sockerintaget hållas under 10% av vårt dagliga energibehov.

Var försiktig med vad du dricker
”Flytande kalorier” intas ibland i dieter helt utan eftertanke, i tron om att vätskor inte resulterar i viktökning på samma vis som solid föda gör. Det finns faktiskt många dricker som folk tror är hälsosamma när de i verkligheten inte är det alls. Behandlad fruktjuice, till exempel, innehåller 5 matskedar socker per 200 ml, och en smoothie så mycket som 8 matskedar! Av den anledningen bör du alltid hålla noga uppsikt över vad du dricker och fokusera på naturliga drycker utan tillsatt socker. De bästa är hemmagjorda fruktjuicer som är både hälsosamma och väldigt goda!

Drick varmt vatten och citronjuice på morgonen
Varmt vatten med en liten mängd citronjuice i på tom mage precis efter att du har vaknat, det är en vana som alla bör ha. Denna dryck, utöver de välkända antivirala och antibakteriella egenskaperna, hjälper oss återfukta kroppen efter en natts sömn. Det är även bra för att rensa kroppen och öppna upp tarmarna. Men framför allt så underlättar det reduceringen av kalorier som du får i dig under dagen.

Utöva sport tillsammans med andra
Vetenskapliga studier har visat att utövandet av sport i sällskap med andra är bra för vårt humör och hjälper oss att uppnå bättre resultat. Faktum är att sport tillsammans med vänner hjälper oss att uppmuntra varandra och vara mer självsäkra.

Utöva en sport som är rolig, för att bekämpa lathet!
Varför envisas med att springa om du är uttråkad? Att springa/jogga är bra för att uppnå en fysisk god form, men en viktig aspekt i att säkra att du faktiskt fortsätter träna är att se till att det inte blir tråkigt. Dans, till exempel, är väldigt bra för att bränna kalorier! Under en zumba-lektion, som kombinerar dans med musik och Karibisk fitness, kan du bränna mellan 500 och 800 kcal. Kort sagt, utöva en träningsform som du har kul med, men som Nike säger… just do it!